Navigatie voor fietsen en wandelen (laatste wijzigingen op site
4-10-2010)
Op deze site heb ik een aantal zaken staan
over navigatie met pda/smartphone maar veel is ook bruikbaar voor andere
navigatieprogramma's en apparaten.
Mijn ervaringen hebben betrekking op gebruik van OZI explorer
CE in combinatie met een pda met ingebouwde SIRFIII GPS tijdens fietsen en
wandelen/nordic walking.
Ik volg ook intensief de ontwikkelingen van bijv. Garmin apparatuur/software en
kaarten. Dit is de marktleider voor specifieke navigatie-apparatuur
maar ook daar laat helaas het kaartmateriaal het wel eens afweten met
betrekking tot detail en routeerbaarheid. Omdat Garmin toch de marktleider is
voor specifieke apparatuur voor navigatie bij outdoorsporten
heb ik een speciale pagina gemaakt waar de ontwikkelingen van Garmin wat
algemeen worden besproken.
Mijn eigen ervaring en idee is dat de meest optimale wijze van navigeren een
combinatie van visuele aanwijzingen en gesproken aanwijzingen is. Ik loop en
fiets het liefst met een "oortje" in één oor, waardoor ik de natuur
en verkeer ook nog kan waarnemen. Het aantal gesproken aanwijzingen liefst zo
minimaal mogelijk. Op moment van twijfel wil ik graag de mogelijkheid van
directe visuele controle op het scherm, maar liefst in zo min mogelijk
gevallen. Voor Nordic is navigatie op basis van
gesproken aanwijzingen de enige praktische oplossing.
De best mogelijke combinatie heb ik op dit moment gevonden in de
software van OZI-CE.
Bij het navigeren loop je nog tegen een aantal praktische
problemen zoals bijvoorbeeld een goede, schokvrije bevestiging op de fiets.
De stroomvoorziening kan verbeterd worden. Hieraan wordt op dit moment door
allerlei technici gewerkt door bijvoorbeeld het gebruik maken van de stroom van
een naafdynamo, zonnecellen en extra batterijpacks.
Op de volgende pagina's over navigeren met
pda/smartphone en OZI-CE worden allerlei zaken zo praktisch mogelijk
behandeld.
Onder andere
wordt het ophalen en converteren van tracks vanaf internet uitgelegd en enkele
voorbeelden van het kalibreren van (gescande) kaarten.
In
de teksten worden een aantal voor het onderwerp relevante en interessante links
aangegeven.
Om navigatie geschikt te
maken voor het “grote publiek” moeten een aantal zaken m.i. toch nog simpeler
gemaakt worden.
Een standaardisatie naar bijv. gpx-formaat
van de routegegevens in allerlei toepassingen en daarmee de eenvoud van ophalen
en gebruiken kan een duidelijke verbetering zijn.
Kaarten, zoals deze voor autonavigatie gebruikt worden en welke
de voor navigatie geschikte gegevens bevatten, moeten geschikt worden voor
fietsen en wandelen. Dit houdt in dat de fiets- en wandelpaden opgenomen en
onderhouden moeten worden. Helaas is dit nog niet het geval en blijft het
behelpen.
Huidige navigatie-apparatuur en
-software is nog te veel geënt op alleen visuele navigatie. Combinatie met
gesproken aanwijzingen heeft m.i. de voorkeur.
Goede planningsoftware is nog minimaal
aanwezig vooral op internet. Enkele initiatieven, zoals van www.fietsersbond.nl
,laten voorbeelden zien hoe deze er uit kunnen zien. Ook eenvoudige planners op
basis van knooppuntenroutes kunnen een leemte opvullen. Voor de regio ZuidOost Brabant heeft de fietsersbond inmiddels een
planner op basis van knooppunten vrijgegeven op eerdergenoemde site onder
planners. Inmiddels heeft de digifietser in België een PC-programma uitgebracht
waarmee een gps-track of een geprinte beschrijving op basis van selectie van
knooppunten kan worden gepland. Deze planner beslaat een zeer groot gebied van
België en Nederland. Reakties op dit programma zijn
op dit moment positief(kosten € 35,00). Een initiatief met veel perspectief is
het zg OpenStreetMap. Hier
worden door vrijwilligers vrij beschikbare kaarten ontwikkeld.
Vele autonavigatiesystemen claimen ook te werken voor fietsen en
wandelen. De hardware, software en het kaartmateriaal is echter beslist niet
gemaakt met de focus op deze doelgroep en vertoont op z’n zachtst gezegd nog
vele manco’s. Navigatie vindt alleen over autogeschikte wegen plaats en de
aanwezigheid van fietspaden wordt niet aangegeven. Garmin heeft enkele
apparaten die zowel in auto als voor fietsen en wandelen te gebruiken zijn met
inmiddels navigeerbare kaarten.
Heeft u opmerkingen of zinvolle aanvullingen dan gaarne een mail naar: navigatie$janvdh.nl ($ vervangen door @)