Kaarten. (4-10-2010)

 

Om te navigeren is natuurlijk een van de belangrijkse zaken het hebben van goede en actuele kaarten. Dit is op dit moment dan ook ťťn van de grootse remmen op de ontwikkeling. Goede actueel blijvende kaarten is belangrijk maar kosten daarom ook veel werk en dus geld.

In Nederland is de Topografische Dienst Kadaster een van de belangrijkste leveranciers van kaartmateriaal. Navteq en Teleatlas zijn de grote kaartleveranciers voor autonavigatie.

 

Op dit moment worden voor navigatie in principe twee typen kaarten gebruikt.

Een type wordt aangeduid als vector georiŽnteerde kaarten, het andere type zijn de bitmap georiŽnteerde kaarten.

 

Vector kaarten:

De autonavigatiesystemen zoals Tomtom, de navigatiesystemen van Garmin en bijv maps.google.nl zijn vector georiŽnteerd.

Vector georiŽnteerde kaarten zijn kaarten die getekend worden aan de hand van wiskundige formules voor bijv. lijnen, krommingen, vlakken etc. etc. Vector kaarten zijn het meest ideaal voor gebruik bij navigatie.

Voordelen:†††††† de traploze mogelijkheid van zoom;
compacte opslag;
informatie voor navigatie kan uit kaartgegevens worden herleid;
snelle verwerking met computers.

Nadelen†††††††††† Nog weinig vastgelegd over de wereld en dus beschikbaarheid;

††††††††††††††††††††††† Nog weinig beschikbaar met detailniveau voor fietsen en wandelen.

Opmerking:††††† Voor info over Garmin en navigeerbare kaarten kijk op deze pagina.

†††††††††††††††††††

Bitmap kaarten:

Bitmap georiŽnteerde kaarten zijn kaarten in de vorm van een plaatje(soort foto of scan). Voorbeelden zijn de stafkaarten van de Topografische Dienst en in principe ook Google Earth.

Voordeel:†††††††† Zelf te scannen en kalibreren

Nadeel:††††††††††† Geen herleidbare info in kaartgegevens;

††††††††††††††††††††††† Grote bestanden dus veel opslagcapaciteit;

††††††††††††††††††††††† Zoommogelijkheid sterk afhankelijk van kwaliteit kaart en opslagcapaciteit.

 

Indien er geen elektronische kaarten beschikbaar zijn voor het gebied waar u naar toe gaat kunt u eventueel papieren kaartmateriaal zelf scannen en daarna kalibreren. Hoe dit gaat staat hier aangegeven. Denk er echter aan dat voor OZI-CE een speciaal kaartformaat(.ozf2 of ozfx3) wordt gehanteerd. Hoe te converteren wordt hier uitgelegd.

 

Een van de bijzondere bijkomende voordelen van OZI-CE is dat de TOPOgrafische dienst sinds dit jaar reeds gekalibreerde elektronische kaarten levert in OZI-CE (ozf2 of ozfx3)-formaat. Dit zijn kaarten op 1:25.000, vergelijkbaar met wat voorheen als stafkaart werd aangeduid. U kunt deze kopen voor 5 deelgebieden of geheel Nederland via de volgende site:

http://www.kadaster.nl/index_frames.html?inhoud=/particulier/producten/topografische_dienst_top25tomove.html&navig=/particulier/nav_serverside.html%3Fscript%3D1 aangeduid als ďtop25tomoveĒ (mocht de link niet kloppen tik dan in Google ďtop25tomoveĒ)

De kaarten worden gemiddeld 1 maal per 4 jaar bijgewerkt.

Op dit moment kosten de kaarten Ä 99,95 voor geheel Nederland en Ä 29,95 per regio. Ze worden geleverd op DVD. Als u alle kaarten direct ter beschikking wilt hebben heeft u voor geheel Nederland voor deze zg. bitmapkaarten Ī 1,5 GB aan opslagruimte nodig.

Een indelingskaart van de 5 regioís en de OZI-kaarten ziet u hier.

Voor die prijs kunt u ze echt zelf niet meer scannen en kalibreren.

Tevens wordt er op dit moment een onderzoek gepleegd naar de mogelijkheid voor een abonnementsvorm waarbij u bijv. per jaar automatisch wordt voorzien van updates van de kaarten. Voor nadere info hierover verwijs ik naar de eerder aangegeven link.

Tevens geeft men aan dat mogelijk de frequentie van verversing naar 1 maal per 2 jaar gaat maar ook hiervoor verwijs ik naar de link.

 

Vrij verkrijgbaar kaartmateriaal

Een van de basisproblemen waar we met zín allen tegenaan lopen is het detailniveau en actualiteit van kaarten en eventuele routeerbaarheid ervan voor lopen/fietsen.

De eerder genoemde topo kaarten van het kadaster die in Ozi gebruikt kunnen worden zijn al enkele jaren niet meer bijgewerkt.

Op dit moment is er echter een (gratis) initiatief op internet dat een goed vooruitzicht biedt, namelijk OpenStreetMaps (http://www.openstreetmap.nl/) ook wel afgekort als OSM. Bij dit initiatief, een soort Wiki, wordt het kaartmateriaal ingevoerd/bijgewerkt door allerlei vrijwilligers. Voor Nederland is het basismateriaal beschikbaar gesteld door AND, leverancier van kaartmateriaal voor bijv. Falke. Het loopt al enkele jaren maar nu begint het allerlei subinitiatieven te krijgen in de vorm van specifiek voor fietsen, wandelen en water. Vooral het initiatief voor fietsen levert aardige resultaten op. Zo worden op de kaarten allerlei (knooppunten)routes aangebracht. Ook voor mountainbikers zijn er verschillende trajecten aangegeven.

Het grootste probleem van OSM kan gaan worden de hoeveelheid gegevens die men heeft aangebracht, teveel toeters en bellen bedenken om iedereen te kunnen behagen en het verschil in actualiteit per gebied. Afhankelijkheid van vrijwilligers heeft risicoís in zich. Ik zou zeggen, geniet er van zolang je er je voordeel mee kunt doen. Er zijn op dit moment weinig andere werkbare (gratis) alternatieven. Dit laatste spreekt Nederlanders altijd aan.

 

Kaarten downloaden voor OZI.

Voor kaartmateriaal ten behoeve van OZI kunnen kaarten opgehaald worden vanaf OSM, Google Maps, Yahoo en Virtual Earth met behulp van een vrij verkrijgbare utility NoniMapview (http://aeguerre.free.fr/Public/Windows/NoniMapView/index.php?ln=FR&ctx=accueil). Download versie 0.30 als java-applicatie. U moet JAVA (6) runtime wel geÔnstalleerd hebben.

Met Nonimapview kunt u direct gekalibreerde kaarten voor OZI downloaden in JPG of BMP formaat. Kies voor JPG en converteer deze naar ozf formaat en u kunt ze gebruiken in OziCE. Met mapmerge kunt u kaartstukken combineren. Het aardige van deze kaarten is dat ze de fiets en wandelpaden in Nederland goed en redelijk actueel weergeven en daarnaast over de grens gaan naar bijv. BelgiŽ en Duitsland. Ervaringen van enkele OziCE gebruikers zijn positief. Ook voor vakantie in het buitenland is dit een mooie mogelijkheid om kaartmateriaal te verkrijgen. De kwaliteit van het materiaal in het buitenland kan erg verschillen. Bij Google Maps kunt u tijdelijk geblokkeerd worden als u teveel materiaal ophaalt. OSM bevat duidelijk meer fiets en wandelpaden.